No hi ha dia igual a l’escola bosc, tot i que les acompanyants ens adaptem al ritme i necessitats dels infants procurant seguir una certa rutina diària. Si bé aquesta és sempre flexible, considerem que les rutines són fonamentals per fomentar l’autonomia, generar seguretat i autoestima i crear hàbits.
ENTRADA RELAXADA
De 9h a 9.45h els infants van arribant a poc a poc a l’escola, és el que en diem “entrada relaxada”. Entenem que cada família té les seves necessitats i que és important que els infants puguin gaudir d’un despertar sense presses. Durant aquesta hora, es va rebent a cada membre de l’escola que arriba i aquest pot realitzar aquella activitat que més convingui a les seves necessitats i interessos. Les mestres fem propostes variades tant a l’interior com a l’exterior del refugi. Els nens i nenes poden aprofitar per esmorzar, coneixen l’espai per fer-ho, i cada un hi va quan ho necessita.
ROTLLANA DE BON DIA
Cap a 10h fem totes juntes el “bon dia”, un espai de trobada en què despertem el bosc i on els infants poden compartir amb el grup allò que senten, pensen, necessiten, … Després és moment de decidir a quina part del bosc volem anar i quin material necessitarem.
SORTIM AL BOSC
De 10h a 13h ens preparem i sortim cap al lloc convingut pel grup, sense presses, donant temps a totes les descobertes que fan pel camí i sempre obertes a qualsevol proposta o canvi de ruta que ens suggereixin o que puguem observar.
Cada nen i nena porta la seva motxilla amb el seu esmorzar i aigua, i les acompanyants porten tota la resta de coses que podem necessitar al bosc: farmaciola, guies de natura, tendal per la pluja, cordes, eines, lupes,…
El bosc és el nostre espai d’aprenentatge, és l’espai que ens acull i que nosaltres habitem amb respecte. Per això sempre que hi anem, intentem marxar com si no hi haguéssim estat. Estimem la natura, per això la cuidem.
En un matí al bosc passen moltes coses, que aviat us explicarem!…
DINEM
A la 13h tornem al refugi per dinar i les famílies que ho necessitin poden venir a recollir els seus fills i filles. La resta ens preparem per dinar. Rentem mans, parem la taula i cadascú se serveix el seu dinar. Dinem tot compartint experiències, aprenent hàbits i fent propostes de cara a la tarda. Cada un al seu ritme, quan acaben poden anar a rentar allò que han utilitzat per menjar i es renten les mans i les dents. Cada dia hi ha dues persones encarregades de la neteja de plats, gots i coberts, que tant poden ser les acompanyants com els infants.
ESPAI DE TARDA
De 13.30 a 15h és moment de continuar jugant i gaudint. Els infants poden fer alguna de les propostes pensades per les acompanyants (tant a l’interior com a l’exterior del refugi), o escollir un altre joc o activitat. També poden descansar si ho volen o es pot acordar de tornar a sortir al bosc.
Sovint el joc lliure segueix sent qui omple aquest espai, però a vegades, podem oferir algun taller voluntari segons algun interès concret dels infants, o gaudir d’una estona plegats de contes.
SORTIDA RELAXADA
De 15 a 15.30h recollim l’espai entre tots i totes, donant temps a què acabin allò que estan fent. Procurem no intervenir ni tallar els jocs i dinàmiques que s’estan donant fins que no veiem que l’infant ha acabat aquella activitat.
Després ens tornem a trobar a la rotllana, per si algú vol explicar alguna cosa al grup abans de marxar, per cantar una cançó, per recordar alguna cosa,…per dir-nos: fins demà!
Les famílies tenen aquesta estona per anar arribant, és el que anomenem “sortida relaxada”, moments en què compartim amb elles allò que hem fet i observacions que ens puguin semblar rellevants.
La màgia del bosc és deixar que cadascú esculli el seu camí!
L’equip pedagògic de l’Escola Bosc Arrels