La familiarització a l’Escola Bosc Arrels

Aquests dies molts infants i les seves famílies estan començant una nova etapa, els centres educatius poden donar respostes molt diferents a com acompanyar aquest procés. En el nostre cas, des del projecte educatiu d’Escola Bosc, li donem molta importància a aquest moment. Al tractar-se d’una escola a la natura, l’espai és molt ampli i canviant, i per això és molt important que l’infant es senti segur amb les acompanyants i el grup per tal de poder afrontar tots aquests reptes de forma tranquil·la, segura i feliç.

20190912_102329.jpg

Els primers dies d’un infant a l’escola, altrament conegut com a període d’adaptació o acollida, forma part d’un procés de coneixement mutu i de construcció de confiança. A l’escola bosc Arrels considerem que perquè es doni aquest traspàs de confiança és important que existeixi un temps “a tres” on famílies, infants i acompanyants habitem el mateix espai (refugi i bosc).  

L’ingrés de qualsevol persona a l’escola suposa un acompanyament i un període de transició en el qual entra a formar part del teixit comunitari, adaptant-se a la comunitat socioeducativa i tota la comunitat socioeducativa reconfigurant-se per abraçar el nou membre.

Quan un infant arriba a l’escola ho fa amb la motxilla plena, no només de l’esmorzar, la cantimplora, la lupa i la jaqueta impermeable, sinó també del seu sistema familiar propi. Com observa Carles Parellada, mestre, psicomotricista i terapeuta familiar sistèmic, existeix un ordre en les relacions perquè el sistema s’organitzi. Per aconseguir un equilibri dinàmic dels dos sistemes que entren per primer cop en contacte (família-escola) és vital que respectem i acollim infants i famílies amb cura, amor i molta il·lusió, procurant que poc a poc i durant aquest temps “a tres” tots els membres es situïn al seu lloc i puguin desenvolupar al màxim les seves potencialitats

Des de l’equip d’acompanyants s’anima a les famílies d’un infant que acaba d’incorporar-se a l’escola a acompanyar-lo durant el període que s’estimi necessari. El període d’adaptació de cada infant és variable i es procura sempre prioritzar la seva necessitat. A l’escola bosc Arrels valorem els períodes d’adaptació relaxats dels infants nous per establir una veritable base d’amor i respecte entre aquests i les acompanyants. 

La familiarització és doncs una realitat complexa que, en funció de les experiències prèvies viscudes pels diferents infants, pot significar diferents processos: l’acomodació a un nou microsistema amb noves dinàmiques, normes i vida de grup, l’edificació de nous vincles emocionals amb acompanyants i altres nens i nenes, i la separació afectiva amb la persona o persones principals d’aferrament. Per això des de l’escola vivim aquest moment sense presses. Com ho fem?

Moments en l’adaptació (familiarització) 

  • En un primer moment: l’infant necessita la nostra disponibilitat total, de la nostra presència, de la nostra mirada oberta i receptiva per acollir-lo i acompanyar-lo. En aquest primer moment les famílies acompanyen als infants dins del refugi i al bosc, es mouen amb ells, però no els hi proposen res. És el pare o la mare qui posa els límits i va mostrant les normes tant del refugi com les de quan sortim al bosc. 
  • En un segon moment: l’infant ja coneix l’espai i els altres nens i nenes i comença a sentir-se segur i a deixar-se anar, a jugar i explorar. L’acompanyant buscarà un lloc on seure i li explicarà al nen o nena que es quedarà allà i si el necessita que el pot anar a buscar. És important complir això. En aquest moment es comença a introduir l’acompanyant a l’hora d’agafar material del refugi i posar límits o normes. 
  • En un tercer moment: l’infant ja està preparat per quedar-se sol en alguns moments del matí, es comença amb petites estones que aniran allargant-se en el temps fins a completar les hores. Inicialment programem una adaptació / familiarització general, que evidentment s’anirà modificant en cada cas concret i particular segons anem observant el procés de l’infant, acurtant o allargant segons sigui necessari en cada moment.

20190912_090203

La familiarització és un procés que evoluciona, no passa d’un dia per l’altre i necessita temps i paciència. A més, no és un procés lineal i això implica que es faran passos endavant i també endarrere. Cada família és única i passarà pel seu procés d’adaptació, per tant no comparem amb els altres infants ni amb els germans o germanes, cada procés és únic. 

Equip pedagògic de l’Escola Bosc Arrels 

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s